Keskustelu Paljonko elatusmaksu on?

Paljonko elatusmaksu on?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 268)
  • #16374 Reply

    Zenza
    Haluatko vastausta lakiasiaasi? Soita LAKIPUHELIN 0600 111 33.

    Hei, paljonko elatusmaksu ylensä on per lapsi? Onko kenelläkään tietoa?

    #16559 Reply

    vtt

    elatusavun suuruutta ole määritelty millään taulukolla missään, vaan vanhemmat voivat sopia hyvinkin eri suuruisia summia. prosenttisääntö: muualla asuva vanhempi maksaa 10-15 % bruttoansioistaan ensimmäisestä lapsesta ja muista hieman vähemmän.

    Esimerkki: Lapsen kulutus 400 e/kk. Lähivanhempi-äidille jää verojen jälkeen käteen 1000e. Tapaajavanhempi-isälle jää verojen jälkeen käteen 2000 e. Vanhempien nettotulot ovat siis yhteensä 3000, josta äidin osuus 1/3 ja isän osuus 2/3.

    Lapsen kulutuksesta vähennetään lapsilisä 100 e / kk, jää katettavaksi 300 euroa. Äidin osuus 100 e (1/3). Isän osuus 200 e (2/3) = elatusmaksun suuruus.

    #16583 Reply

    joo joo

    On siinä taas joku yh-äippäressukka tehnyt "laskelman" eli lapsen "kuluista" pitäisi lapsen äidin maksaa 1/3 ja isän 2/3!!!! SILLÄLAILLA!!! Voi hyvä helv*tti sentään eikö teillä ämmillä ole mitään rajaa tuossa teidän pohjattomassa ahneudessanne???!!! Miksi ihmeessä isän pitäisi yleensä edes maksaa entiselle muijalleen latin latiakaan siitä ettei saa olla oikea isä lapselleen??? Elatusmaksu-sanaa ei saisi edes käyttää sillä takuuvarmasti se isän maksama ruokko ei mene kokonaisuudessaan lapsen elatukseen vaan aivan muihin äidin "menoihin". Tuo "elatusmaksu" tulisi suorittaa siten että isä esim. ostaa nimenomaan LAPSELLE tavaraa, vaatetta ruokaa, harrastusvälinettä ym. eikä äidillä saisi olla osaa eikä arpaa niihin rahoihin! Yleinen käytäntöhän yh-äippäressukoiden keskuudessa on nimenomaan se että kavereiden kanssa pistetään "tuulemaan" juuri niillä ruokoilla viikonloppuisin… On muuten sitten aivan turha alkaa väittämään mitään muuta sillä tuosta käytännöstä minulla on 110% varmaa tietoa useamman eri yh-äipän taholta. (katsokaas noi yh-äippäressukat ovat todella helppoja nakkeja iskeä mukaan kapakasta joten aika monen ressukan kanssa on tullut pelehdittyä ja siinä on sivussa selvinnyt tämä käytäntö mihin ne ruokot oikeasti menevät…)

    Haluatko vastausta lakiasiaasi? Soita LAKIPUHELIN 0600 111 33.

    #16586 Reply

    Kärsivää katsova

    Ihan näin vanhemmitenkin olen saanut huomata, että JooJoon kommentissa on perää. Sukulaiseni vaimo päätti erota, otti lapset ja muutti pois. Lapsile kertoi, että isi tulee myös asumaan uuteen asuntoon. Isä palasi työmatkalta, kodista oli viety tavarat, jäljelle oli jätetty ne mitkä ei enää kelvannut muulle perheelle. Myös henkilökohtaiset tavarat oli viety tai hävitetty.
    Sitten avioeroilmoitus postitse ja lapsilla ei lupaa ottaa yhteyttä isäänsä.
    Järkytyksestä hieman toipuneena isä myöntyi asunnon myyntiin josta saadut varat jäädytettiin pesänselvityksen takia. Ex vaimo haluaa itselleen kaiken ja elatusmaksut kohta täysi-ikäisille lapsille. Elatusmaksut tietysti ymmärrän mutta kun ne ei tule menemään lapsille vaan ex vaimon matkusteluun. Toinen lapsista on jo työelämässä eikä asu äitinsä kanssa, silti pitää äitille maksaa. ???

    #16598 Reply

    en ymmärrä

    En ymmärrä noita jotka vinkuu että miksi pitää maksaa elareita. Onhan se niin että kun mies niitä lapsia alkaa tekemään pitää ymmärtää erokin siitä voi tulla siis miksi tehdä lapsia jollei niistä sen vertaa välitä että on valmis osallistumaan lasten kustannuksiin. Pitäis miettiä ensin ennenkuin ruikkii mihin sattuu!

    #16634 Reply

    isä

    Esittämäsi laskuperusta on äidin kannalta katsottuna varmaankin oikeutettu,oma tilanteeni oli esittämäsi laskennan kaltainen 2 lasta maksan 400€ kuussa tilanne muuttui ex jäi sairaseläkkeelle tulot putos puoleen,asianajajalta tuli vaatimus elatusavun suuruus 700€ itselläni on asuntovelkaa , en pysty elättämään lapsiani sekä ex vaimoa.400€ kuussa sekä lapsilisät,riittävät kyllä lapsille,vaatisinko lapsia itselleni äidin ei tarvitsisi maksaa elatusapua.

    #17266 Reply

    Mr.Rautio

    Et kyllä niitä elatusmaksuja laskeskellaan mun käsittääkkseni "nettotuloista", mut ei missään oteta huomioon esim.Lainoja(talo yms.) jonka ystävällinen isi on omille harteilleen ottanut. Ja sitten paukahtaakin ero. Johtuen puhumattomuudesta tai muusta "arvaamattomasta" syystä.-"Se vaan tuli jostain". Katto oli päällä. Velkaa alla. Velat ja talo jäi isukille ja jossainhan sitä pitäis asuakkin. Eiku talo myyntiin ja elatuksia maksamaan. Kertakorvaus?? erä/kuukaus?? Ai niin. mun piti jossain asuakki. hitsi! Vuokralle. joo.. siinä se raha(perintö) pojalle säästyy.. On tää niin tätä. Ja kaikki vaan (ehkä) sen takia, että emännällä vaan "napsahtaa" päässä. Kukaan kuuntele sua kuitenkaan jne. jne… Kiitos.. vois jatkaa vaikk kuin pitkään,mut hei.. kyllä te tiedätte. Mitä yhteistä on Naisella ja Hirmumyrskyllä? Tullessaan ne on kuumia ja kosteita ja vievät mennessään Talot, autot ja lapset.. Kiitos(kumarrus)

    Haluatko vastausta lakiasiaasi? Soita LAKIPUHELIN 0600 111 33.

    #17272 Reply

    köyhä

    On se kiva jos jonkun entinen mies maksaa tuollaisia elatusmaksuja. Minulla on kaksi lasta ja mies maksaa 235€ kk:ssa. Talo ja auto on velkaisia. elä siinä sitten.

    #17273 Reply

    Onni Onkija

    Hyvät on tulot, jos nettona jää käteen 2000€! Ei oo meillä pelkoa siitä. Miten muka vielä lisäksi kustannukset nousevat, jos isä ei asu samassa ruokakunnassa? Jos aviossa meni vaikkapa 200€/kk niin ei se eläminen sen kalliimmaksi muutu, että alkaisikin mennä 400€, ellei tosiaan isää vedätetä ja maksateta kaikki Pradan laukuista alkaen.

    #17288 Reply

    justerman

    14.6. Julkishallinnon tiedotepalvelu stt 165

    ****STT-TIEDOTEPALVELU****

    Oikeusministeriön työryhmä on saanut valmiiksi ehdotuksensa lapsen elatusavun suuruuden laskemista koskevaksi ohjeeksi. Ohjeen tarkoituksena on antaa elatusavun määrän arvioinnille aiempaa selvästi tarkemmat mittapuut ja näin yhdenmukaistaa määrittelyä. Ohjeistus koskisi sekä elatusavun vahvistamista että aikaisemmin vahvistetun elatusavun muuttamista. Työryhmä luovutti ehdotuksensa oikeusministeri Leena Luhtaselle tänään.

    Ohje olisi tarkoitettu ennen kaikkea kuntien sosiaaliviranomaisille, kun he opastavat vanhempia elatusavun oikean määrän arvioimisessa ja harkitsevat, voidaanko vanhempien tekemä elatusapusopimus vahvistaa.

    Elatusavun suuruuteen vaikuttavat tekijät on lapsen elatuksesta annetussa laissa kuvattu sangen yleispiirteisesti. Niinpä kunnat ovat laskeneet elatusavun määrät eri tavoin, minkä takia lapsen asuinpaikka on käytännössä vaikuttanut elatusavun suuruuteen.

    Työryhmän mielestä ohjeen avulla myös vanhemmat itse voisivat selvittää, mikä heidän tapauksessaan on oikea elatusavun määrä. Näin edistettäisiin elatusavun vahvistamista sopimusteitse ja vähennettäisiin sitä koskevia riitoja tuomioistuimissa.

    Ehdotuksen mukaan elatusavun suuruutta laskettaessa lähtökohtina ovat lapsen elatuksen tarve ja kummankin vanhemman elatuskyky. Näille laissa väljästi kuvatuille kriteereille työryhmä on pyrkinyt löytämään täsmentävän tulkinnan. Koska ohjeen antaminen ei perustu laissa olevaan valtuutukseen, sillä ei olisi sitovaa vaikutusta, vaan se olisi luonteeltaan suositus.

    Lapsen peruskulutus taulukon mukaan, erityiskulut tapauskohtaisesti

    Lapsen elatuksen tarvetta arvioitaessa yleisinä kustannuksina pidettäisiin ohjeesta suoraan ilmenevää rahamäärää, jonka suuruus riippuu siitä, mihin ikäryhmään lapsi kuuluu. Työryhmän ehdottamat määrät perustuvat Tilastokeskuksen kulutustutkimusten pohjalta arvioituun suomalaisten lasten keskimääräiseen peruskulutukseen. Alle kouluikäisen lapsen yleisten kustannusten määränä pidettäisiin 250 euroa, 7 – 12 -vuotiaiden osalta 290 euroa ja 13 – 17 -vuotiaiden lasten osalta 390 euroa kuukaudessa.

    Tämän lisäksi lapsen asumiskustannuksina otettaisiin huomioon ohjeessa osoitettu osuus lapsen kanssa asuvan vanhemman asumismenoista. Lapsen päivähoitomaksut, koulutuskulut, erityisen harrastuksen kulut ja eräät näihin verrattavat kulut otettaisiin huomioon joko tosiasiallisten kustannusten tai kohtuullisina pidettävien kustannusten suuruisina. Lapsilisä ja lapsen muut kuin satunnaiset tai vähäiset tulot vähennettäisiin edellä mainittujen kustannusten määrästä.

    Elatuskyvyn määrittelyssä huomioon sekä yleiset että erityiset elinkustannukset

    Vanhemman elatuskyvyn määrittelyssä tulot ja mahdollisuudet hankkia tuloja sekä varallisuus otettaisiin huomioon tapauskohtaisen selvityksen pohjalta. Elatuskyvystään vanhempi saisi yleisiin elinkustannuksiinsa vähentää ohjeessa osoitetun rahamäärän.

    Vanhemman yleisten elinkustannusten määrän arviointi pohjautuisi kulutustutkimuksista saatuun tietoon. Yleisten elinkustannusten määränä pidettäisiin yksin asuvan henkilön tai yksinhuoltajan osalta 500 euroa ja parisuhteessa elävän henkilön osalta 420 euroa kuukaudessa.

    Lisäksi vanhempi saisi vähentää joko tosiasiallisten tai kohtuullisina pidettävien kustannusten suuruisina muun muassa asumiskustannuksensa, erityiset terveydenhoitokustannukset ja työmatkakustannukset sekä eräin rajoituksin lapsen tapaamisesta aiheutuvat matkakustannukset. Myös opintolainan korot ja lyhennykset otettaisiin vähennyksenä huomioon. Jos vanhemmalla on muita elatusvastuita, hän saisi lisäksi vähentää ohjeessa osoitetun määrän näiden täyttämiseksi.

    Jos lapsesta erossa asuva vanhempi tapaamisoikeuden nojalla pitää lasta runsaasti luonaan, hän saisi tehdä luonapitovähennyksen. Se tehtäisiin elatusavusta ohjeessa osoitetun taulukon mukaisesti.

    Maksun kohtuullisuus arvioitava kokonaisuutena

    Ohjeen mukaan elatusavun suuruus laskettaisiin jakamalla lapsen elatuksen tarve vanhempien kesken heidän elatuskykyjensä mukaisessa suhteessa. Lapsesta erossa asuva vanhempi vastaisi kuitenkin lapsen elatuksesta enintään elatuskykynsä mukaisella määrällä.

    Kun elatusavun suuruus on laskettu ohjeen mukaisesti, olisi lopuksi vielä arvioitava, onko lopputulos kaikki asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen kohtuullinen. Näin siksi, että tyypillisiä tilanteita ajatellen laaditussa ohjeessa ei ole voitu ottaa huomioon kaikkia yksittäistapauksissa joskus merkityksellisiä seikkoja. Arvioinnin sitä edellyttäessä voitaisiin lasketun elatusavun määrää pienentää tai suurentaa.

    Elatusavun määrän muuttamiselle selkeä laskentatapa

    Ehdotuksen mukaan elatusavun muuttaminen edellyttäisi sellaista olosuhteiden muutosta, että uusien tietojen perusteella laskettu elatusavun määrä poikkeaa aikaisemmin vahvistetusta määrästä vähintään 15 prosenttia. Lisäksi edellytettäisiin, ettei muutos ole lyhytaikainen ja että elatusavun muuttamista on sekä lapsen että elatusapua maksavan vanhemmat olot huomioon ottaen pidettävä kohtuullisena.

    Lisätietoja:

    työryhmän puheenjohtaja, lainsäädäntöneuvos Markku Helin, puh. (09) 1606 7665, ja työryhmän sihteeri, tutkija Mette Manninen, puh. (09) 1606 7663

    (sähköposti: etunimi.sukunimi@om.fi etunimi.sukunimi@om.fi>)

    Työryhmän mietintö: http://www.om.fi/36207.htm

    *****************************************

    *TIEDOTE*TIEDOTE*TIEDOTE*TIEDOTE*TIEDOTE

    #17289 Reply

    justerman

    14.6. Julkishallinnon tiedotepalvelu stt 165

    ****STT-TIEDOTEPALVELU****

    Oikeusministeriön työryhmä on saanut valmiiksi ehdotuksensa lapsen elatusavun suuruuden laskemista koskevaksi ohjeeksi. Ohjeen tarkoituksena on antaa elatusavun määrän arvioinnille aiempaa selvästi tarkemmat mittapuut ja näin yhdenmukaistaa määrittelyä. Ohjeistus koskisi sekä elatusavun vahvistamista että aikaisemmin vahvistetun elatusavun muuttamista. Työryhmä luovutti ehdotuksensa oikeusministeri Leena Luhtaselle tänään.

    Ohje olisi tarkoitettu ennen kaikkea kuntien sosiaaliviranomaisille, kun he opastavat vanhempia elatusavun oikean määrän arvioimisessa ja harkitsevat, voidaanko vanhempien tekemä elatusapusopimus vahvistaa.

    Elatusavun suuruuteen vaikuttavat tekijät on lapsen elatuksesta annetussa laissa kuvattu sangen yleispiirteisesti. Niinpä kunnat ovat laskeneet elatusavun määrät eri tavoin, minkä takia lapsen asuinpaikka on käytännössä vaikuttanut elatusavun suuruuteen.

    Työryhmän mielestä ohjeen avulla myös vanhemmat itse voisivat selvittää, mikä heidän tapauksessaan on oikea elatusavun määrä. Näin edistettäisiin elatusavun vahvistamista sopimusteitse ja vähennettäisiin sitä koskevia riitoja tuomioistuimissa.

    Ehdotuksen mukaan elatusavun suuruutta laskettaessa lähtökohtina ovat lapsen elatuksen tarve ja kummankin vanhemman elatuskyky. Näille laissa väljästi kuvatuille kriteereille työryhmä on pyrkinyt löytämään täsmentävän tulkinnan. Koska ohjeen antaminen ei perustu laissa olevaan valtuutukseen, sillä ei olisi sitovaa vaikutusta, vaan se olisi luonteeltaan suositus.

    Lapsen peruskulutus taulukon mukaan, erityiskulut tapauskohtaisesti

    Lapsen elatuksen tarvetta arvioitaessa yleisinä kustannuksina pidettäisiin ohjeesta suoraan ilmenevää rahamäärää, jonka suuruus riippuu siitä, mihin ikäryhmään lapsi kuuluu. Työryhmän ehdottamat määrät perustuvat Tilastokeskuksen kulutustutkimusten pohjalta arvioituun suomalaisten lasten keskimääräiseen peruskulutukseen. Alle kouluikäisen lapsen yleisten kustannusten määränä pidettäisiin 250 euroa, 7 – 12 -vuotiaiden osalta 290 euroa ja 13 – 17 -vuotiaiden lasten osalta 390 euroa kuukaudessa.

    Tämän lisäksi lapsen asumiskustannuksina otettaisiin huomioon ohjeessa osoitettu osuus lapsen kanssa asuvan vanhemman asumismenoista. Lapsen päivähoitomaksut, koulutuskulut, erityisen harrastuksen kulut ja eräät näihin verrattavat kulut otettaisiin huomioon joko tosiasiallisten kustannusten tai kohtuullisina pidettävien kustannusten suuruisina. Lapsilisä ja lapsen muut kuin satunnaiset tai vähäiset tulot vähennettäisiin edellä mainittujen kustannusten määrästä.

    Elatuskyvyn määrittelyssä huomioon sekä yleiset että erityiset elinkustannukset

    Vanhemman elatuskyvyn määrittelyssä tulot ja mahdollisuudet hankkia tuloja sekä varallisuus otettaisiin huomioon tapauskohtaisen selvityksen pohjalta. Elatuskyvystään vanhempi saisi yleisiin elinkustannuksiinsa vähentää ohjeessa osoitetun rahamäärän.

    Vanhemman yleisten elinkustannusten määrän arviointi pohjautuisi kulutustutkimuksista saatuun tietoon. Yleisten elinkustannusten määränä pidettäisiin yksin asuvan henkilön tai yksinhuoltajan osalta 500 euroa ja parisuhteessa elävän henkilön osalta 420 euroa kuukaudessa.

    Lisäksi vanhempi saisi vähentää joko tosiasiallisten tai kohtuullisina pidettävien kustannusten suuruisina muun muassa asumiskustannuksensa, erityiset terveydenhoitokustannukset ja työmatkakustannukset sekä eräin rajoituksin lapsen tapaamisesta aiheutuvat matkakustannukset. Myös opintolainan korot ja lyhennykset otettaisiin vähennyksenä huomioon. Jos vanhemmalla on muita elatusvastuita, hän saisi lisäksi vähentää ohjeessa osoitetun määrän näiden täyttämiseksi.

    Jos lapsesta erossa asuva vanhempi tapaamisoikeuden nojalla pitää lasta runsaasti luonaan, hän saisi tehdä luonapitovähennyksen. Se tehtäisiin elatusavusta ohjeessa osoitetun taulukon mukaisesti.

    Maksun kohtuullisuus arvioitava kokonaisuutena

    Ohjeen mukaan elatusavun suuruus laskettaisiin jakamalla lapsen elatuksen tarve vanhempien kesken heidän elatuskykyjensä mukaisessa suhteessa. Lapsesta erossa asuva vanhempi vastaisi kuitenkin lapsen elatuksesta enintään elatuskykynsä mukaisella määrällä.

    Kun elatusavun suuruus on laskettu ohjeen mukaisesti, olisi lopuksi vielä arvioitava, onko lopputulos kaikki asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen kohtuullinen. Näin siksi, että tyypillisiä tilanteita ajatellen laaditussa ohjeessa ei ole voitu ottaa huomioon kaikkia yksittäistapauksissa joskus merkityksellisiä seikkoja. Arvioinnin sitä edellyttäessä voitaisiin lasketun elatusavun määrää pienentää tai suurentaa.

    Elatusavun määrän muuttamiselle selkeä laskentatapa

    Ehdotuksen mukaan elatusavun muuttaminen edellyttäisi sellaista olosuhteiden muutosta, että uusien tietojen perusteella laskettu elatusavun määrä poikkeaa aikaisemmin vahvistetusta määrästä vähintään 15 prosenttia. Lisäksi edellytettäisiin, ettei muutos ole lyhytaikainen ja että elatusavun muuttamista on sekä lapsen että elatusapua maksavan vanhemmat olot huomioon ottaen pidettävä kohtuullisena.

    Lisätietoja:

    työryhmän puheenjohtaja, lainsäädäntöneuvos Markku Helin, puh. (09) 1606 7665, ja työryhmän sihteeri, tutkija Mette Manninen, puh. (09) 1606 7663

    (sähköposti: etunimi.sukunimi@om.fi etunimi.sukunimi@om.fi>)

    Työryhmän mietintö: http://www.om.fi/36207.htm

    *****************************************

    *TIEDOTE*TIEDOTE*TIEDOTE*TIEDOTE*TIEDOTE

    Haluatko vastausta lakiasiaasi? Soita LAKIPUHELIN 0600 111 33.

    #17293 Reply

    Rane

    Kun äiti voi hyvin niin yleensä lapsetkin. Muuttakaa ajattelua. jos ei ole varaa maksaa, ei muuta kuin sossun luukulle. Lapset AINA ensin! T: kolmen mukulan eronnut isä

    #17594 Reply

    Laura

    Uudet ohjeet tulee todella tarpeeseen, jotta saa maksuihin jokin kohtuus.
    Tällä hetkellä maksu kahdesta lapsesta on 600€/kk ja harrastukset päälle. Lisäksi lapset asuu vanhemmillaan vuoroviikoin eli asumis- ja muita päivittäisen elämisen kuluja tulee lapsista kummallekin vanhemmalle. Äidillä on tosin varmasti taloudellisesti hyvä olla.

    #19155 Reply

    meri

    Saan ex-mieheltäni elatusmaksu 126 eur/kk,lapsi 12v ja kuluja tulee koulusta joka kuukausi minkä maksan itse.
    Ex-mies on jo 5 v vakituisessa töissa,en tiedä paljonko hän saa palka,eikä hän sitä kerro.Mitään sopimusta meilla ei ole,viimeinen sopimus tehty 7v sitten ja se on vanhentunut.
    Ex-mies töissa Palmiala ,vahtimestarina koulussa.En tiedä paljonko palkka haaruka sellaisessa töissa on?Itse luulen/olen kuulut ,että alkaen.2000eur/kk.
    OLEN HETKELLÄ TYÖTÖN JA KOTONA PIENEN LAPSEN KANSSA.

    VOISKO JOKU NEUVOA MINUA, PALJONKO MINUN TAPAUKSESSA OIKEASTI PIDÄISI SAADA JA MITÄ MINUL PIDÄISI TEHDÄ KUI HÄN EI HALUA MAKSAA MITÄÄN KOULUKUSTANNUKSISTA?
    KIITAN KAIKKIA JO ETUKÄTEEN JA TOIVON KAIKKILLE AURINKOISTA SYKSYN ALKUA!

    #19180 Reply

    etäisä

    Sä saat jo aivan liikaakin niitä elatusmaksuja!
    Ei ole isän velvollisuus elättää sinua vaan hänen velvollisuutensa on maksaa OSA lapsen kustannuksista!
    126€ = 756mk ja se on se minkä isä maksaa(todella hyvin!) Itse sinä joudut maksamaan lapsen kuluista puolet ja mielummin enemmänkin koska saathan olla hänen äitinsä oikeasti toisin kuin hänen isänsä joka ei pysty olemaan isä oikeasti koska ei asu lapsensa kanssa yhdessä.
    Sinun tilillesihän ropsahtaa lapsilisä 136,6€ = 817,8mk plus tietenkin sossusta ruinaamas fyffet päälle.
    Meinaatko tosissasi että et pysty maksamaan lapsen kuluja kun sinä ja lapsen isä laitatte kumpainenkin omista rahoistanne lapsen elatukseen 126€ isä, ja 126€ sinä, plus lapsilisä plus sossun ruinaukset? (on muuten yhteensä ilman sossun rahojakin jo 388,6€ = 2331,6mk/kk !!!!!!!)
    Oletko nyt pirulauta aivan varma ettei sillä rahamäärällä elätä lasta????!!!!
    JUM***UTA SENTÄÄ TEIDÄN MUIJIEN RAHANAHNEUDELLA EI OLE MITÄÄ RAJAA!!!! ***KELE!!!!

Haluatko vastausta lakiasiaasi? Soita LAKIPUHELIN 0600 111 33.
Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 268)

Vastaa aiheeseen: Paljonko elatusmaksu on?



55 − 52 =