Euroopan Unioni (EU) on turvannut lentomatkustajien oikeuksia EU:n alueella erinäisellä lainsäädännöllä. EU:n lainsäädännön myöntämät oikeudet koskevat lentojen myöhästymistä, peruutuksia ja ylibuukkauksia, joiden vuoksi lentomatkustaja ei päästetä lennolle. EU:n turvaamat oikeudet sovelletaan kun lentomatkustaja on lähdössä EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta tai kun lentomatkustaja on saapumassa EU:n alueelle EU:n lentoyhtiön tai Islannin, Norjan tai Sveitsin lentoyhtiön lennolla.

Lentomatkustaja jolta evätään pääsy lentokoneeseen, lento puretaan tai jonka lento on ylibuukattu, on oikeus valita korvauksen muodon. Lentomatkustajalla on vaihtoehtona vaatia kuljetusta lopulliseen matkakohteeseen vastaavalla korvaavalla liikennevälineellä tai vaatia lentolippujen hinnan palautusta sekä tarvittaessa maksuton paluumatka lähtöasemaan.

Mikäli lentomatkustajan lento on viivästynyt yli viisi (5) tuntia, on hänellä oikeus saada palautus lipun hinnasta. Tällöin tulee kuitenkin huomioida ettei lentoyhtiö enää tarvitse järjestää jatkokuljetusta tai antaa muuta apua. Myöhästymistilanteessa lentoyhtiöllä on velvollisuus kertoa lentomatkustajalle hänen oikeuksistaan sekä myöhästymisen syyn.

Lentomatkustajan oikeus korvaukseen

Mikäli lentomatkustajalta on evätty pääsy lentokoneeseen, lento on peruutettu tai saapuu lentolipussa mainittuun lopulliseen määränpäähän yli kolme (3) tuntia myöhässä, voi lentomatkustajalla olla oikeus 250-600 euron suuruiseen korvaukseen. Korvauksen kokonaismäärä määräytyy lentomatkan pituudesta. EU:n sisäisillä lennoilla kertakorvauksen suuruus määräytyy seuraavasti: Kun lentomatkan pituus on alle 1 500 km saa lentomatkustaja 250 euron korvauksen ja kun lentomatka on yli 1 500 km on korvauksen suuruus 400 euroa.

Kun lento operoi EU alueella olevan ja EU:n ulkopuolella olevan lentokentän välillä korvaus määräytyy seuraavasti: Kun lentomatkan pituus on alle 1 500 km saa lentomatkustaja 250 euron korvauksen, kun lentomatka on yli 1 500 km on korvauksen suuruus 400 euroa ja kun lento on yli 3 500 km on korvaus 600 euroa. Tässä lentomatkustajan tulee silti huomioida, että jos lentoyhtiö on tarjonnut toisen aikataulultaan vastaavan lennon voidaan korvauksen kokonaismäärää pienentää 50 %:lla.

Rajaavan ehtona on myös, että jos lentomatkustajan lento on peruutettu ei korvausta makseta, jos lennon peruuntuminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista (force majeur), kuten huonosta säästä, tai lentomatkustajalle on ilmoitettu peruutuksesta 2 viikkoa ennen aikataulun mukaista lähtöpäivää tai lentomatkustajalle on tarjottu vaihtoehtoista lentoa, jonka reitti ja aikataulu olivat vastaavat kuin alkuperäisellä lennolla.

Lentomatkustajalla ei aina ole oikeus korvaukseen kun lento on peruutettu poikkeuksellisten olosuhteiden takia. Lentoyhtiön tulee silti antaa lentomatkustajalle mahdollisuuden valita seuraavista vaihtoehdoista: Lentolipun hinnan palautus, mahdollisuus jatkaa matkaa lopulliseen määränpäähän niin pikaisesti kuin mahdollista korvaavalla liikennevälineellä tai uusi matkavaraus kohteeseen myöhempänä lentomatkustajan itse valitsemallaan ajankohtana.

lentomatkustajien oikeudet covid-19-epidemian levitessä

Koronapandemian johdosta lentomatkustajien oikeuksia tulkitaan poikkeuksellisesti hieman eri tavalla. Euroopan komissio on julkaissut tulkintaohjeet matkustajien oikeuksia koskevista EU:n asetuksista covid-19-epidemian levitessä.


Lähde §: EU-asetus lentomatkustajien oikeuksista, Euroopan komission tulkintaohjeet matkustajien oikeuksia koskevista EU:n asetuksista covid-19-epidemian levitessä


Suomen Juristit Oy
22.8.2016
(Päivitetty 6.11.2021)

Nopeaa apua lakiasioihin.