Viimeisin teksti oli asiaa. Olen samaa mieltä. Mopo saisi minun mielestäni kulkea 50-60 km/h, sillä monet nykymopot tehdään samalle rungolle kuin kevytmoottoripyörät ja jarrutkin ovat parantuneet. Tämän muutoksen ei tarvitsisi poistaa sitä rajoitusta, että mopolla saa ajaa pyörätiellä korkeintaan 40 km/h ja muutoin vaikkapa nopeusrajoitusten mukaisesti.
Tällä muutoksella säästettäisiin myös bensaa: Nykyisin mopojen huippunopeus joudutaan rajoittamaan lukemaan 45 km/h ja se on melkein poikkeuksettä tehty tyhmästi:
Joko välitykset on säädetty niin, että mopon moottori huutaa täysillä kierroksilla tuota nopeutta ajettaessa tai sitten koneen tehot on rajoitettu niin alas, ettei mopo jaksa sen kovempaa kulkea. Ensimmäisessä tapauksessa tulee meluhaittoja, kuluu turhaan polttoainetta eikä moottorin kestävyyskään siitä parane. Jälkimmäisessä versiossa moposta tulee tien tukko, liikennevirrassa pysyminen on todella hankalaa risteyksistä lähdettäessä ja pienessäkin ylämäessä tai vastatuulessa vauhti hidastuu.
Se, että huippunopeuden rajoittamiseen ei ole etsitty fiksumpaa konstia, ei ole lainsäätäjien eikä sen valvojien vika. Kysymys lienee valmistajien ja maahantuojien kustannusajattelusta, mikä sekin on ymmärrettävää. Mopoilijat eivät lisäksi ole yhteiskuntamme vaikutusvaltaisinta porukkaa, joten asiaa ei ole ollut tarvetta korjata ylemmältä taholta.
Mielestäni meidän tulisi ennen opettaa mopoilevaa nuorisoamme parempaan tilannenopeuden hallintaan kuin määrätä laitteille tällaisia rajoituksia. Onhan mopokortti nykyisin muutenkin pakollinen. Mopo on kätevä ja mukava väline kaupungissa liikkumiseen ja sillä on mukava ajaa aikuisenkin, kunhan typerät rajoittimet unohdetaan eurooppalaiseen tapaan.