ma-pe 8-20, la-su 10-18
2,95€ / min + pvm

Lakipuhelin

Yksityiset
0600 111 33

Yritykset
0600 111 88

Soittoosi vastaa aina lakimies. Luotettavaa neuvontaa kaikissa lakiasioissa. Halutessasi voit soittaa nimettömänä.
Keskustelu Huolto rikkoi autoni moottorin

Huolto rikkoi autoni moottorin

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)
  • #75925 Vastaus

    Autoparkani

    Vein autoni jarrupalojen vaihtoon eräälle korjaamolle, autossani ei siis ollut muuta vikaa, kuin kuluneet jarrupalat, moottori toimi täysin normaalisti. Mutta kun menin hakemaan autoni takaisin, en saanutkaan autoa käyntiin. Annoin kaasua ja auto käynnistyi, mutta kävi erittäin vaivalloisesti ja piti aivan kamalaa meteliä. Menin samantien takaisin sisälle ja kysyin, että mitä ihmettä autolleni on tapahtunut, mutta ketään ei kiinnostanut. Kuulemma muutaman päivän päästä vasta olisi aikaa katsoa mikä siinä on vikana ja autoa ei olisi voinut säilyttää heidän parkkipaikallaan. Jänkäämiseni jälkeen eräs työntekijä tuli lukemaan autoni vikakoodit ja sieltä pukkasi ties minkä näköistä koodia, joita ei ennen huoltoa ollut ollenkaan. Autoni mootori oli estotilassa eikä käynyt sen takia normaalisti.

    Sain autoni vaivalloisesti ajettua viereiseen merkkihuoltoon, jossa löydettiin vika: jakopään ketju oli pompannut pari pykälää. Tein tällöin alkuperäiseen korjaamoon reklamaation, mutta vastaus oli vain, että he tekivät jarruremontin, eivätkä he vastaa moottorivaurioista. (Laitoin reklamaation kaksi kertaa sillä ensimmäiseen ei vastattu mitään, toiseen vastattiin lyhyesti yhdellä lauseella, joka oli täynnä kirjoitusvirheitä). Merkkihuollossa korjaus olisi tullut kuitenkin niin kalliiksi, että päätin viedä auton viereiseen kaupunkiin huollettavaksi. Vuokrasin lavettiauton jolla sain vietyä autoni sinne. Loppujen lopuksi moottorivian korjaus ja ylimääräiset kulut saivat lompakkooni 1600€ loven. Minulla on kirjallinen selvitys ja jopa (luvallinen) äänite toisen kaupungin korjaajalta, joka on huoltanut autoni merkkisiä autoja monta vuosikymmentä, että kyseinen vika voi tulla vain ja ainoastaan siitä, että autoa työnnetään vaihde päällä takaperin. Eli startatessa se ei ole mahdollista, sillä ketju hyppäisi silloin toiseen suuntaan kuin mihin se nyt oli hypännyt. Merkit viittaavat siis siihen, että alkuperäisellä autokorjaamolla he ovat tönänneet autoani takaperin vaihde päällä, jonka myötä moottori on vioittunut. Kysymykseni onkin, että kuinka todennäköisesti saan rahani takaisin, jos teen kuluttajariitalautakuntaan valituksen? Olen kaikenlisäksi opiskelija, joten 1300€ on minulle erittäin erittäin paljon rahaa. Ja pitäisikö tehdä uusi reklamaatio nyt, kun minulla on kirjallinen selvitys toiselta korjaamolta?

    #75926 Vastaus

    Autoparkani

    Toiseksi viimeisessä virkkeessä pitäisi lukea 1600€ hupsista

    #75927 Vastaus

    Epäilen vaan

    , ei toi johda mihinkään, näyttö puuttuu. Sitäpaitsi jakoketju ei todellakaan hyppää, työnnät vaihdepäällä eteen tai taakse kunnossa ollessaan.

    Haluatko vastausta lakiasiaasi? Soita LAKIPUHELIN 0600 111 33.

    #75930 Vastaus

    amg63m5

    Edellinen vastaus on virheellinen.

    Auton moottori on suunniteltu pyöriväksi vain yhteen suuntaan, eli siihen suuntaan mihin se pyörii käynnissä ollessaan. Vaihdelaatikolla voidaan vaihtaa vetävien pyörien pyörimissuunta valitsemalla vaihde joko eteenpäin tai pakille. Jos auton moottori ei ole käynnissä ja auton vetäviin pyöriin kohdistuu voima (auto parkkeerattu ylämäkeen / alamäkeen, tai autoa työnnetään tai vedetään jollakin) ja vaihde on päällä, niin riippuen vaihteesta ja vetäviin pyöriin kohdistuvasta voimasta auton moottori pyrkii pyörimään joko oikeaan suuntaan (eli siihen suuntaan, mihin se pyörii käynnissä ollessaan) tai vastakkaiseen eli väärään suuntaan.

    Auton moottorin ollessa sammuksissa, moottori pyrkii pyörimään väärään suuntaan, jos autoa työnnetään taaksepäin ja vaihde on ykkösellä tai sitä suuremmalla vaihteella, tai jos autoa työnnetään eteenpäin ja vaihde on pakilla. Tällöin tapahtuu seuraavaa:

    Voima välittyy auton pyörien kautta vaihdelaatikolle, siitä kytkimelle, siitä kampiakselille ja lopuksi kampiakselin toisessa päässä olevalle jakopään hihnalle, tai -ketjulle. Jakopään hihnassa (tai ketjussa) on kiristin, joka estää jakohihnaa pyörimästä väärään suuntaan. Tämä aiheuttaa kampiakselin päässä olevalta hammasrattaalta vetoa kiristimelle ja vastaavasti toiselle puolelle aiheutuu ”löysää”, eli kiristimen lukituksen toiselle puolelle. Jos jakohihnassa on yhtään löysää, startattaessa hihna lähtee pyörimään toiseen suuntaan ja hyppäys yhden tai kahden hampaan yli on täysin mahdollista. Vastaavasti jos autoa väkisin suurella voimalla vedetään väärään suuntaan vaihde päällä, hyppäys voi tapahtua jo kampiakselin päässä, koska se on jakohihnaa tai -ketjua paljon massiivisempi osa. Ketju tai hihna voi myös katketa tässä tapauksessa.

    Jakohihnan hyppäyksiä on tapahtunut juuri tällaisissa tilanteissa; auto on mäessä, yritetään tehdä mäkilähtö väärällä vaihteella (esim. auto rullaa mäkeä perä edellä alas ja yritetään käynnistää ykkös- tai kakkosvaihteella), tai auto rullaa mäkeä alaspäin nokkae dellä ja yritetään käynnistää peruutusvaihteella. Löytyy googlestakin sekä suomalaisilla- että englantilaisilla hakusanoilla (timing belt, engine reverse tms.).

    Kannattaa tehdä valitus kuluttajariitalautakuntaan, koska vika selvästi ilmeni heti huollon jälkeen.

Esillä 4 viestiä, 1 - 4 (kaikkiaan 4)

Vastaa aiheeseen: Huolto rikkoi autoni moottorin



69 + = 70

ma-pe 8-20, la-su 10-18
2,95€ / min + pvm

Lakipuhelin

Yksityiset
0600 111 33

Yritykset
0600 111 88

Soittoosi vastaa aina lakimies. Luotettavaa neuvontaa kaikissa lakiasioissa. Halutessasi voit soittaa nimettömänä.