Keskustelu

Käy keskustelua meidän
ja muiden laki24-asiakkaiden
kanssa

Keskustelu Kuittiväärennös

Kuittiväärennös

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • #76307 Vastaa

    Jukeli
    Vieras

    Hei. Täällä on varmasti viisaita ihmisiä jotka osaavat vastata seuraavanlaiseen kysymykseen:

    Jos yritys laskuttaa majoituspalveluista ja asiakkaan majoittuessa, yrityksen toimihenkilölle tuodaan kuitti maksusta, ja jälkikäteen selvitellessä selviää että tämä kuitti ei ole pitävä että arkistointi tunnus on väärä, jolloin oletettavasti tietenkin kuitti on väärennetty. Rahallisesta arvosta puhutaan 1000-2000e välillä.

    Onko kyse petoksesta ja/tai väärennöksestä? Ja jos on niin lievästä vai normaalista petoksesta?

    Ja mitä jos yrityksellä ei ole todisteita että asiakas on majoittunut heidän tiloissaan? Asiakashan voi väittää ettei ole ikinä siellä ollutkaan.

    Tälläinen asia askarruttaa ja kiitän jo etukäteen vastauksistanne.

    #76323 Vastaa

    Kysymyskin sekava
    Vieras

    Eli kuka oli missä ja milloin. Kuka maksoi kenelle ja mitä. Kenen kuitista nyt puhutaan. Jollain kuitilla ei sinänsä ole välttämättä yhteyttä kirjanpitoon vaan kirjanpidon ja tulo- sekä menotapahtumat täytyy kirjanpidosta olla selvästi todettavissa. Arkistointitunnus on kummallinen ilmaisu, kirjanpidossa puhutaan tositteiden juoksevasta numeroinnista, jonka tulee olla juokseva ja aukoton. Jos kuiteissa on jotain kummallisia numeroita ne voidaan kuittiin kirjoittaa kynällä uudestaan kunhan ns. audit trail toteutuu.

    #76324 Vastaa

    Nillendäär
    Vieras

    Arkistointitunnuksella aloittaja tarkoittanee sitä tapahtumatunnusta, joka pankissa laskua maksettaessa tai esim. kortilla maksettaessa muodostuu. Mä ainakin ymmärrän aloittajan kysymyksen niin, että majoituspaikkaan oli saavuttaessa näytetty kuittia, että majoitus on maksettu etukäteen, mutta että kuitti mahdollisesti olisi väärennetty. Tokihan majoitusyrityksen tililtä näkyy, että onko sinne suoritus tullut, vai ei.

    Voipi olla sekä petos että väärennys. Perusmuotoinen petos, lievän ja perusmuotoisen raja on rahassa mitattuna jossain 400 euron huitteilla.

    ”Ja mitä jos yrityksellä ei ole todisteita että asiakas on majoittunut heidän tiloissaan? Asiakashan voi väittää ettei ole ikinä siellä ollutkaan. ”

    Eikös majoituspaikan pidä täytättää jokaisella majoittujalla sellainen huonekohtainen majoituskortti, jonka majoittuja allekirjoittaa? Joka ikisessä hotellissa on semmoinen paperi nenän alle ainakin mulle annettu, ja jopa maatilamatkailu B & B -paikassa, jossa nukuttiin aitassa. Eli semmoinen majoituspaikasta pitäisi löytyä. Sitten, miten majoitus oli varattu, sähköpostitse, puhelimitse? Sähköpostit varmasti on tallessa. Ja jos ei mitään muuta, niin henkilötodistelu. Eli majoituspaikan edustaja sitten kertoo, että tämmöinen hlö on ollut majoittuneena.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)

Vastaa aiheeseen: Kuittiväärennös



ma-pe 8-20, la-su 10-18
2,95€ / min + pvm

lakipuhelin

Yksityiset:
0600 111 33

Yritykset
0600 111 88

Soittoosi vastaa aina lakimies. Luotettavaa neuvontaa kaikissa lakiasioissa. Halutessasi voit soittaa nimettömänä.